Flygande hovar

"Carina P - Zebben" stod det på "listan" över vem som skulle ha vilken häst idag. Konstigt, tänkte jag, då min mamma fortfarande satt hemma i gips och skulle ha ganska svårt att komma dit och rida Zebben. :p Men jag fortsatte ned i listan tills jag kom till "Sabrina P." Ingenting. Nada. Rien. Nothing at all. Jaså, så jag skulle inte få rida idag? Jag irrade runt som en huvudlös höna i stallet ett tag, utanför Kansliet, och väntade på att Morgan glatt skulle komma utspringandes från något hörn så att jag kunde fråga honom vilken häst jag skulle ha. Då ingen glad Morgan kom efter ca. 10 min tänkte jag att jag lika gärna kunde ta Zebben då, då min mamma ändå inte skulle kunna rida. Jag hann knappt in i spiltan med ryktborstarna i högsta hugg tills Zebben "exploderade." Han skrapade med vänstra framhoven aggressivt i marken (väldigt nära mina fötter! :p), naffsade i luften och sparkade med vänster bakben hårt i spiltväggen. Han och Mr. Manford, hästen som står till vänster om honom, var tydligen mitt uppe i ett hetskt argument. Jag valde att inte hamna mitt emellan två väldigt sura hästar och slank förbi Zebbens flygande hovar ut ur spiltan.

Vid det laget var det ca. 15 min tills vår lektion skulle börja! Jag fick lite smått panik och sprang in i personalrummet. Där satt Fia, Cissi och Åsa runt bordet och tittade förvånat upp på mig. "Sabrina!" sa Cissi, förvånat. Jag brast ut: "Jag vet inte vilken häst jag ska rida!" och Åsa reste sig för att följa med mig till kansliet medan hon suckade: "typiskt Morgan..." med ett litet flin på läpparna. Efter en stunds rotande mellan en massa papper sa hon: "Jim!"

Det var mitt OK-tecken att rusa ut i stallet igen med nya tag, haha! xD "Jim", tänkte jag och suckade. Inte direkt min favorithäst. Den enda häst som jag har blivit sparkad av hittills, rättare sagt. :p Nu var det mindre än 10 min kvar tills lektionen skulle börja, så jag fick snabbt rykta av honom och i stort sett "slänga" på sadeln och tränset. 

Väl inne i ridhuset (vi hade hela ridhuset! :D) kunde jag pusta ut och i lugn och ro fixa sadelgjorden och sätta mig upp på Jim. Vi fick höra att Morgan inte var där idag, vilket förklarade hans frånvaro i mitt förvirrade tillstånd tidigare, och att vi skulle ha lektion för Fia Krüger istället. Fia hade ett stort leende på läpparna när lektionen började och sa: "tänk på den lodräta sitsen. Sträck på er och se stolta ut! Var mjuka och följsamma..."

När Jim passerade den av kortsidorna som hade öppet (för att släppa in lite solljus) studsade han till vid tre av dessa passeringar. Tillslut lugnade han ned sig. Vi började lektionen med lite lättridning runt en bana med serpentinbågar och volter och efter en liten stund bestämde jag mig för att ta upp stigbyglarna och korsa dem. "Lika bra att öva lite balans", tänkte jag och dessutom är ju ridning utan stigbyglar superkul! :D

Först var Jim riktigt seg och ville inte gå framåt, men det räckte med att jag petade till honom med spöet en gång så kom han igång. Han kändes väldigt mjuk och följsam. Eller snarare, ju mjukare och följsammare jag blev ju mjukare och mer följsam blev han! Det kändes riktigt bra! :D Han gick väldigt fint och ställd i volterna och jag kände att jag faktiskt lyckades "rida ihop" honom ganska bra! :) Har nog aldrig ridit Jim så bra som idag! Fia såg riktigt imponerad ut och log och ropade "Braaaa!" flera gånger. :) Sedan blev det dags för galopp på långsidan och på volterna. Fia sneglade lite på mig för att se om jag tog ned stigbyglarna, men jag behöll dem uppe och red hela lektionen utan! :D  Precis när jag i stort sett "gav upp" för att det blev för jobbigt, var lektionen över och vi skulle skritta av hästarna. Yay, jag klarade det! xD Det var superjobbigt men samtidigt väldigt skönt! :) Kändes bra efteråt att jag hade jobbat så hårt och blivit riktigt svettig och andfådd, haha, kände mig lite stolt! ^^

Fia gick fram och kommenterade mig direkt och sa: "När han flänger med huvudet är det bara att driva lite till. Annars var det jääättebra!!" med ett stort leende och glimten i ögat. :D Jag måste bara skryta liiiite med att jag var den enda i gruppen som red utan stigbyglar, höhö! ;)

Men men, mycket att jobba på såklart, men är ändå så himla roligt att det går framåt hela tiden! :D


Kommentarer
Postat av: Christian

Oj, det måste ha känt väldigt förvirrande! Jag antar att de förväxlade mellan dig och din mamma!

Men tur att det löste sig till slut iaf :)

2009-04-22 @ 13:41:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0