Lerinpackad häst

Idag red jag Rafael för sista gången (tror jag) detta abonnemang. När jag kom till stallet såg jag att Rafael hade gjort en lerinpackning! xD Han var täckt från huvud till svans i intorkad lera. Jag fick snabbt rykta undan den värsta leran och dammet, särskilt noggrannt där sadeln sitter, under magen och på benen. Han såg faktiskt hyfsat bra ut när jag var klar. :p Jag såg även varför Moonlight heter som han heter - han har en vit, halvmåneformad teckning på pannan! Supersöt! ^^ På lektionen fick vi rida över bommar på marken och vi hade hela ridhuset, istället för halva som vi brukar, denna gång. Så fort jag såg bommarna blev jag lite nervös, med tanke på hur ivrig och okontrollerbar Rafael blev sist vi skulle rida en liknande övning, men jag koncentrerade mig ännu mer istället.

Morgan sa: "Ja, du vet ju hur ivrig Rafael kan bli när han ser en bom. Denna gång är du i alla fall mer förberedd!" :p

Vi övade först mycket på tempoväxlingar och halvhalter innan vi red över bommarna. Först red vi rakt över två bommar, sedan fick vi rida en volt över tre bommar och sedan tillbaka på "raklinjen" där vi red över de sista två bommarna. Vi började att rida övningen i trav, lättridning. Sedan red vi den i trav över de första två bommarna, sedan fattade vi galopp innan volten. Tillsist red vi hela övningen i galopp. Det gick otroligt bra! :D Jag behöll kontrollen genom hela ridlektionen, trots att Rafael blev lite ivrig mot slutet, och det kändes som att han lyssnade riktigt bra! :)

Jag kände mig dock ganska varm och nästan lite febrig och orkade inte hålla en ordentlig "lodrät sits" hela lektionen. :/ Mina skänklar rörde sig även för mycket (pendlade lite fram och tillbaka)! Men men, det är bara att fortsätta rida och göra bättre nästa gång! :p Galoppen i volten gick bra. Vi höll ett lugnt, kontrollerat tempo och jag blev riktigt stolt över Rafael! :)

Nästa måndag är det Påsklov och måndagen efter det ska det bli intressant att se vilken häst jag får rida och om vi rider utomhus, i paddocken eller i ridhuset. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0