21-26/4-09

 Tisdag den 21/4-09:

Idag hade jag "Evalektion" med Tide. Jag fick rida ute på terrängbanan och börja med att värma upp i skritt och bl.a. rida upp och nedför "kullen" ett par gånger så att jag fick känna på hur det kändes och öva på att stå i fältsits. Sedan skulle jag börja trava i höger varv. Det gick lugnt och fint och Tide kändes hyfsat mjuk. När vi skulle byta till vänster varv kände jag hur energin riktigt "bubblade upp." :p Så "piggelin" som Tide var idag har hon aldrig varit när jag ridit henne förut! xD När vi skulle trava ville hon hela tiden börja galoppera och hon småstudsade och sparkade även lite smått bakut ett par gånger. Hon var heltaggad! Det kan nog ha sin förklaring i att hennes ägare har hoppat lite med henne på terrängbanan både igår och i förrgår. :p Tide var helt enkelt peppad, tyckte det var kul och ville verkligen dra iväg en sväng på banan! xD Det kanske även kan vara lite överskottsenergi som är kvar sedan hennes lite lugnare period då hon hade vårhosta. Men jag kände mig lugn hela tiden då jag kände att jag inte "tappade" henne någon gång. Hon drog liksom aldrig riktigt iväg och jag behöll kontrollen hela tiden. Tide är inte en sådan häst som drar iväg med sin ryttare i första taget, så jag känner mig väldigt trygg med henne. :) Hon var som sagt bara väldigt peppad! xD Det var som om hon sa: "Men, kom igen nu! Kan vi inte springa av oss lite?"

Hade jag varit mer erfaren hade jag mer än gärna ridit banan med henne. Men jag känner att jag vill bemästra "vanliga" hinder på banhoppning innan jag ger mig på fasta terränghinder! :p Efter ett tag begav vi oss in i ridhuset. Tide var fortfarande supertaggad och det tog ett tag innan jag fick in henne i en hyfsat lugn trav. Hon fick trava av sig ganska länge där även jag fick träna på att "slappna av" och vara "mjuk." Ju mjukare och mer avslappnad jag blev ju mer lugnade Tide ned sig. :) När hon hade lugnat ned sig fick jag galoppera med henne nedsittning i båda varven ett tag innan jag fick "släppa lös" henne och låta henne springa av sig lite medan jag stod i fältsits i båda varv. :)

Det var en kul lektion då den var väldigt utmanande! xD Blev inte så jättemycket koncentration på mig egentligen, då jag hela tiden fick jobba med att lugna ned Tide, men samtidigt kunde jag inte göra det förrän jag själv slappnade av. Det var väldigt nyttigt! :)

Eva var ganska nöjd med min sits idag också. :) Men jag satt ju faktiskt kvar, trots Tides ivriga skutt, och kände inte en enda gång som att jag skulle kunna ramla av. Det var faktiskt superskönt! :) Jag blir stadigare och stadigare. ^^ Ridandet utan stigbyglar de senaste dagarna har nog gett lite resultat både i sitsen och balansen tror jag! :D



Onsdag den 22/4-09:

Idag följde Erika med till stallet och fotade. :) Det var riktigt roligt, tack gumman! ^^
Jag red ute i paddocken men värmde upp på terrängbanefältet i skritt först. Tide var riktigt pigg i början och småskuttade osv. och ville hellre galoppera än trava, men jag gav mig inte och hon lugnade tillslut ned sig. :p Sedan gick hon faktiskt riktigt fint! ^^ Det var mest jag som var trött, haha, så försök att ignorera min slarviga sits! xD Jag koncentrerade mig mer på Tide, och att försöka vara riktigt "mjuk", än min sits.


"Jag och Tide"



Torsdag den 23/4-09:

Idag jobbade jag, Mela och Magdalena riktigt effektivt på Universitetet och gjorde klart opponeringsarbetet av grupp 6 arbete. :) We rock! xD

När jag kom hem chattade jag lite med Niklas. Han undrade om jag hade lust att träffas på stan och hitta på något, men jag var helt slut och sa att jag inte orkade ta mig in till stan. xP

"Men om du orkar ta dig ut till Oset kanske vi kan hitta på något?" svarade jag efter ett tag, haha!

Så Niklas kom och vi promenerade runt Oset i nästan 2,5 tim. :p Kameran var självklart med, så den promenaden som borde ha tagit ca. 1 tim tog självklart lite längre tid, haha! xD

Det var väldigt trevligt. :) Vi gick bl.a. och hälsade på en snabbis hos Ewa och Jaska innan promenaden påbörjades. Vi gick ett par steg. Stannade. Jag fotade. Vi gick ett par steg till medan vi pratade. Så stannade vi. Så fotade jag. Sedan gick vi några steg till, osv.! xP



Fredag den 24/4-09:
Idag hände det inte så mycket. Blev ingen tur till stallet då Sofia ska låna Tide till ett fälttävlansläger i Katrineholm i helgen. :) Åkte runt i stan med familjen och besökte bl.a. en plantmarknad. :p Det blev lite blommor, men den plantan som jag ville ha (ett citronträd) kostade typ 649 kr, haha, så det blev tyvärr inget träd denna gång. :p På eftermiddagen åkte vi iväg till Arboga och hämtade upp mina två kusiner som sov över. :)



Lördag den 25/4-09:

Solen stod på topp och stekte på min svarta säkerhetsväst, haha! xD Red Izor ute i paddocken och han gick superbra!! :D Det gick mycket bättre än förra lektionen, han höjde ryggen, sänkte huvudet och gick i förvånansvärt fin form för att vara så ung! :) Tyvärr blev det inga bilder idag, vilket var synd... :/ P.g.a. värmen tog min energi slut väldigt snabbt och jag orkade inte riktigt hålla ihop honom hela lektionen, men trots det blev Lollo nöjd.

"Mycket bättre denna gång!" ropade hon och: "Såååå ska det se ut!!" Haha! xD

Mamma var också med och skrittade samt travade lite. Hon var jätteduktig med tanke på att det var första gången hon red sedan hon bröt handleden. Hon fick rida den andra unghästen, Brolle. :) Sedan när vi skulle galoppera blev jag superförvånad! Izor gick i en väldigt fin och samlad galopp jämfört med den "sprättiga" unghästgaloppen som han hade första gången jag red honom! xD Jag blir lika imponerad, om inte mer, av denna häst varje gång jag rider honom! Han är helt underbar! :D Han är så lugn och snäll att hämta in ur hagen och göra iordning också. :) Under lektionen idag kom en traktor förbi och brummade jättehögt, men Izor reagerade inte ett dugg. Han spände sig inte och spetsade inte ens öronen! :O Hmm, som jag sa är denna unghäst full av överraskningar! ^^




Söndag den 26/4-09:
Kl. 03.15 imorse/igår natt ringde min väckarklocka. Kl. 04.05 skulle Ove hämta upp mig utanför L-huset på Universitetet. xD Det var dags för min första "officiella" fotoutflykt. :p Resemålet var Trystorps Ekängar, någonstans åt Fjugesta hållet. Anledningen till den otroligt tidiga morgonen var att vi skulle hinna utnyttja gryningsljuset (crazy, I know! Men vad gör man inte "för konsten"? xD). Det blev en otroligt bra "övningsrunda" för mig idag. :) Vi var klara strax efter kl. 12 på dagen, haha! xD Trystorps Ekängar översvämmade av vitsippor, blåsippor och andra växter och blommor som det blev många kort av! :) När vi kom till dammen för att fota grodor fanns det inte en groda i sikte! Det tog oss drygt 30 min att hitta det tänkta motivet. :p Jag "klättrade" så nära en liten vattensamling jag kunde för att macrofota lite paddor. Plötsligt kände jag hur mitt vänstra ben "gled iväg" och det sa bara: "klaffs" och så var hela min fot nere i det gyttjiga vattnet, haha! xD När jag ändå blivit "nedlerad" tänkte jag att jag lika gärna kunde gå hela vägen, haha, så jag tog av mig skor och strumpor, vecklade upp byxbenen och klev i! xD Jag fick i alla fall några riktigt bra "paddbilder" som jag blev nöjd med. :) "Allt för konsten", som de andra fotograferna sa skämtsamt. xP


"Padda"

 
"Bofink"


"Kyss"
 

"Blåsippa"




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0